Paid, Earned og Owned media

Paid, Earned og Owned Media:
I kommunikation taler vi for 3 områder af omtale og brand – Nemlig Paid, Earned og Owned Media.

Owned Media:
Owned Media, er de mediekanaler som virksomheden selv “ejer”. Dette kan bl.a. være deres youtubekanal, deres hjemmeside, deres facebook og LinkedIn konto osv.

Sociale medier har været diskuteret en del, om de går ind under dette parameter, da der ikke er fuldt ejerskab. Der er på Facebook mulighed for at slå til eller fra om folk må slå op på siden, det er også muligt at opsætte “censur” ord på siden – Ved brug af disse værktøjer, kan man kalde Facebook for Owned Media.

Earned Media:
Det parameter vi anvender for Earned Media består af den omtale der skabes af brugerne og pressen, WOM effekten. Earned Media er altså den omtale, som virksomheden gør sig fortjent til, ved at andre fortæller om en – fx Trustpilot, eller andre anmeldelser.
Det er den omtale som skabes ud af egen drift, om hvad de mener om virksomheden. Det kan selvfølgelig både være positivt som negativt, men ved dette parameter har virksomheden ikke mulighed for selv at styre det.

Paid Media
Dette parameter, er det som virksomheden betaler sig til. I dette parameter dækker vi bl.a. annoncer og sponsorerede historier på Facebook. I Paid Meida har virksomheden total kontrol over det udsendte, da virksomheden betaler sig til bestemte reklamer eller omtaler.
Dette parameter kan være alt fra online annoncer til avis eller tv reklamer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *