ROI – Return On Investment

Hvad er ROI? og hvordan anvender man det?

Det kan være utrolig kompliceret, samt utrolig nemt – det handler blot om hvad man gør det til.

Lad os starte med begyndelsen, nemlig Return on investment, når man taler økonomi.
Har man eks en webshop, hvor man skal se hvad ens return er på annoncering, er det super simpelt at opsætte det i en form.

ROI er den afkast der gives af en investering. Når vi investerer i et projekt skulle det gerne give noget retur, ellers har det været en dårlig investering. Sådan ses ROI helt basalt.

Når man udregner Return On Investment, tager man indtægt minus investering, divideret med investeringen igen og ganger det med 100. – Forvirret? Måske ikke ellers se mit eksempel:

Har man brugt 1.000,- på en annonce og indtægten stiger med 5.000,- vil den hedde;
5.000,- minus 1.000,- = 4.000,- altså vores indtægt minus investering.
Vi tager så differencen, 4.000,- og dividere det med vores indtægt.
Så får vi 0,8. For at gøre det til procent ganger vi det med 100, altså 0,8×100 – hvilket giver 80%

Så har vi investeret 1000 på en annonce og indtægten stiger 5.000,- / så har vi altså en ROI – Return on investment på 80% ( Hvilket ville være virkelig godt )

Det er forholdsvis simpelt, det man ofte kommer til at komplicere alt for meget, er når man skal bruge ROI i forhold til sociale medier, hvad får man ud af at bruge sin Facebook fx.
Ja det er fint der trykkes like, det er godt der er en der har delt vores billede, men kan det betale sig for alt den tid eller de ressourcer som anvendes – Hvor er ROI?

 

Det kan være utrolig svært at udregne ROI på sociale medier, da det kan være svært at se hvor salget direkte stammer fra.

Har man en webshop, er det en del nemmere da man vil kunne se i sin Google Analytics om de besøgende som køber en vare kommer fra et socialt medie.

Man kan måle på mange parametre, de sociale medier har deres egne værktøjer til at skabe indblik, hvilket det af navnet også hedder på Facebook “Indblik”. Her vil man kunne se brugernes engagement, følge udviklingen på grafer og hvis man gør brug af betalte annoncer kan man se målingerne på dette kontra det organiske.

ROI og dens effekt bliver derfor hurtigt vendt når vi snakker sociale medier, til Return of involvement. Altså at det handler om at interagerer med brugeren og skabe værdi for denne.

En del af den store fordel ved at anvende de sociale medier, som heller ikke kan måles i en ROI, er den data som indhentes fra brugerne. Denne viden kan være uvuderlig, da vi kan få informationer om deres gøren og laden og derved komme endnu tættere på vores målgruppe.

Potentialet ved at deltage på disse platforme af sociale medier, er at skabe værdi og dermed generer kendskab. Det udtales endvidere også af Sarah J. Welch fra wework, at det koster 80% mindre at fastholde kunder end at skabe en ny, hvilket sociale medier kan være med til at bidrage til grundet værdiskabelsen ved brugen af disse, som beskrevet i vores digitale storytelling.

Så skal du bruge ROI i kommunikation og sociale medier, kan det være en del nemmere at kigge på Return on Involvment, samt opsætte KPI til at se om man når sine mål.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *